Ulv ulv er en uhyggelig spenningsbok om å ønske seg venner for enhver pris, om store konsekvenser og modige valg. En skikkelig nervepirrende thriller som passer perfekt for alle bokslukere fra ni-ti år og oppover.
Hvordan kom du på ideen til denne historien?
Boka er basert på en sann hendelse som skjedde for noen år siden. En dag mens jeg var alene hjemme i nyinnflyttet hus, ringte det på døra. Utenfor sto det en ukjent person som uoppfordret begynte å fortelle om livet sitt. Først var det ikke mer enn ganske merkelig historie, men brått tok den en skremmende vending. Livshistorien eskalerte mer og mer, helt til den endte opp med et drap.
Denne hendelsen ble inspirasjonen til Ulv ulv. Et av kapitlene er tatt rett derfra, men måtte ironisk nok tones ned fordi virkeligheten var for usannsynlig og voldsom. Nå, flere år senere, er det nesten som om jeg ikke tror på det selv. Jeg vet at det skjedde, men det er for utrolig til å være sant. Og mer enn det tør jeg ikke si om saken …
Utover denne delen, og et par detaljer jeg ikke har tenkt til å avsløre, er boka fri fantasi. Jeg spant rett og slett videre på dette som skjedde og endte opp med denne historien om Varg. Han havner oppi et skummelt uføre, som han på en måte startet selv, men som ender langt farligere enn noen skulle trodd.
Du har utgitt spenning for ungdom tidligere, men Ulv ulv har en litt yngre målgruppe – selv om alle lesere er forskjellige. Hvordan har det vært å skrive spenning for bokslukerne?
Det har vært gøy! Samme som det var å skrive for ungdom. Jeg liker veldig godt å bygge opp spenning og drive det fremover, slenge ut en cliffhanger og føle sjokket hos karakterene og forhåpentligvis også leserne.
Mens jeg skrev tenkte jeg ikke så mye over forskjellen på ungdom og denne litt yngre målgruppen. Jeg liker å tenke at jeg finner en karakter og så blir jeg med den karakteren dit den ønsker å ta historien. I tidligere bøker har det vært jenter på rundt 16 år. I denne er det en 13 år gammel gutt.
Hva leste du selv da du var på den alderen – var det mye spenningsbøker?
Selv leste jeg massevis. Alt jeg kom over. Jeg husker at jeg leste mye Nancy Drew, det er jo en slags spenning, om enn på en ganske annen måte. I tillegg husker jeg at jeg kom over en thriller av Philip Kerr i pappas bokhylle. Jeg synes den så spennende ut, men pappa sa jeg var for ung – så da leste jeg selvfølgelig den. Samme med Ringenes Herre, som jeg begynte med på engelsk mot slutten av barneskolen. Den hadde et øye på forsiden, mørkegrønt og mørkerødt mot 70-talls brun. Jeg fikk ikke med meg så mye av innholdet på de hundre sidene jeg leste, ikke annet enn at det var noen som hadde bursdag.
Varg er en sånn type som ikke alltid tar de beste avgjørelsene. Hvorfor valgte du en hovedperson som ham, og hvordan har du jobbet med ham underveis?
Varg er intens, rett og slett. Han gjør det første som faller ham inn, fordi han har lyst til det, han bare vil, vil og vil enda mere. Fornuften er ikke alltid med. Ikke frykten heller. Det er dette trekket som får han inn i trøbbel i Ulv ulv.
Samtidig er det også det trekket som gjør han til en interessant karakter. Jeg ville utforske hvordan han havnet der han er nå, hva er det som gjør at han tar de valgene han gjør og hvor historien da tar han. Det er jo også kjedeligere å skrive om noen som bare gjør smarte valg.
I tillegg kjenner jeg meg mye igjen i Varg. Jeg snakker ofte før jeg tenker meg om. Jeg er impulsiv, og til tider intens, spesielt i skrivingen. Forskjellen på meg og Varg er nok akkurat det, at jeg har funnet steder det passer å være både impulsiv og intens, og det er nok fordi jeg har blitt voksen.
Underveis i skriveprosessen blir jeg til karakterene jeg skriver. Varg er skrevet i jeg-person, så jeg må jo være han med hele meg, være i hans følelser av glede, håp, frykt, sorg og til sist, men ikke minst – å ikke ha noe som helst igjen å tape.
Tittelen Ulv ulv gir assosiasjoner til både eventyr og fabler. Hvilken rolle spiller disse i boken?
Dette har jeg virkelig lekt meg med. Boka åpner med ordene «Det var en gang», og slutter faktisk med ordene «Snipp snapp snute». Dette med eventyr startet ganske så tilfeldig. Jeg ville ha et guttenavn på V, fordi de to andre spenningsbøkene jeg har skrevet har jentenavn som begynner på V. En kanskje umerkelig symbolikk som bare er for min egen del, men sånn er det.
Varg passet så bra utfra hvem hovedpersonen skulle være, så impulsiv og intens, og med tanke på assosiasjonen rundt fabelen Gutten som ropte ulv. Historien er ikke basert på den, men jeg har hatt den i tankene da jeg skrev. Siden hovedpersonen er en ulv, passer det også bra at den gamle gubben heter Bjørn, også på grunn av fabler om skogens dyr. Og da måtte jo den ene jenta være Rødhette, for det var for perfekt til å droppe. Og derfra levde de lykkelige i alle sine dager. Eller nei, nå blir nesa mi lang.
I boken møter vi også Aurora, som Varg kaller Rødhette. Hvem er hun?
Rødhette er en jente Varg ikke kjenner fra før. Hun går i en av parallellklassene hans og er ganske ny på stedet. I havet av folk i svarte og grå regnjakker, er hun den eneste ene i en knallrød. Men det er ikke bare derfor Varg legger merke til henne. Det er også det at hun krasjer inn i ham for å gi han en advarsel. Hun er et mysterium, og siden Varg er sånn han er, blir han fryktelig nysgjerrig. Hvorfor dukker hun opp? Hvem er hun? Hva vil hun?
Rødhette sitt egentlig navn er Aurora. Det var det navnet jeg kom på som har den betydningen som er mest «rød», fordi en av betydningene er «morgenrøde». Noen nevnte at det også er Tornerose sitt egentlige navn, så det ligger en ubevisst eventyr-referanse der et sted og.
Aurora går stort sett rundt med AirPods i ørene, og Varg og faren har arvet en stor CD-samling etter moren. Hvilken rolle spiller musikk i boken?
Moren til Varg elsket musikk, spilte det høyt hver dag. Dessverre er hun død, og Varg og faren sliter med å finne ut av hverandre. De har alle disse CD-ene, men spiller dem ikke. De har ikke engang en CD-spiller. Aurora soner ut alt og alle med musikk på ørene og hodet dypt inni den røde hetta si. Hun har flyttet mye og har bestemt seg for at hun liker musikk bedre enn folk. Musikken blir et bindeledd mellom Varg og faren, og mellom Varg og Aurora. Man kan kanskje si at den åpner opp for Varg, hjelper han å se hva som er viktig her i livet og hva som ikke er det. Men det er ikke en smertefri prosess.
Hva er viktig for deg når du skal skrive?
Noise-cancelling høretelefoner! De er gull verdt når jeg skal koble meg ut av alt det andre som skjer i løpet av en hverdag. Jeg må dypt inn i historiene jeg bygger. Om jeg har musikk i høretelefonene kan jeg forsvinne inn, leke meg og virre rundt, helt til jeg finner kjernen og spurter i den retningen.
Det er ikke alltid det er like lett å komme på hvilken musikk jeg skal lytte til, jeg er ganske så altetende og trenger ofte noe nytt, men jeg kan høre på ting både med og uten sangtekst. Uansett hjelper det meg å sone ut det meste annet. Ikke at jeg ikke blir distrahert av internett innimellom …
Skriver du på noe nytt nå?
Ja, det gjør jeg absolutt. Spørsmålet er vel heller om det er noen gang jeg ikke skriver på et eller annet, eller i alle fall har en ide som ligger til modning et hemmelig sted i hjernen.
Elin Viktoria Unstad (f. 1978) debuterte med ungdomsromanen Vega i 2017, ble nominert til Uprisen for Brådypt (2019) og vant Årets bok for 3.–4-trinn hos Sølvberget biblioteks lesekonkurranse for Magiprøven (2020). Unstad er fra Oslo og bor nå i Asker.