En knyttneve av en ungdomsroman

Først kom #Kampklar, en sterk og tøff fortelling om netthets. Nå kommer #Naken – en knyttneve av en ungdomsroman om sex og sosiale medier. Forfatter Nina Rossing er lektor i videregående skole og har inngående kjennskap til det hun skriver om.

De to bøkene utfyller hverandre, men kan leses helt uavhengig. #Naken har mer humor enn #Kampklar, men er også mørkere og mer intens. Utgangspunktet for handlingen er at Thea (16) har som mål å finne en gutt å ligge med. Han må oppfylle visse kriterier, og det virker som Amund (17) er den rette til jobben. Det hele blir imidlertid litt mer innviklet enn de har sett for seg.

Ideen til #Naken kom nok allerede mens jeg jobbet med #Kampklar. Det var mye innenfor temaet sosiale medier og hets jeg kunne tenke meg å utforske videre, spesielt dette med spredning av videoer, som er noe som skjer altfor ofte, og langt hyppigere enn vi voksne nok er klar over. At filmsnutter kommer på avveie har voldsomme konsekvenser for mange, og selv om man kan tenke at det ikke er så farlig om en uskyldig video deles videre, så blir det straks fullt alvor den dagen bilder du aldeles ikke vil at noen skal se, spres. Vi tenker kanskje automatisk at det da er snakk om sexvideoer, og i #Naken er det da også en svært sensitiv og avslørende video som deles, men det kan like gjerne være uskyldige tabbefilmer eller en kort snutt der du synes du ser teit ut, som skaper ubehag, panikk og voldsomme følelser. #Naken ser nærmere på hva det koster å stå midt oppi noe så overveldende.

Forfatter Nina Rossing er tilbake med en rå og ærlig ungdomsroman som handler om forelskelse, sex og sosiale medier.
Foto: Eigil Rasmussen-Korsanger

«Det skal være mulig å komme seg videre selv om man opplever noe fælt. Det er alltid håp, og det er alltid hjelp å få.»

#Naken foregår i det samme universet som #Kampklar, men den er ikke noen direkte oppfølger. Hva har du ønsket å få frem ved å likevel flette historiene sammen?

#Kampklar har en ganske åpen men positiv slutt, og jeg hadde lyst til å si litt mer om hvordan det går videre med Anja, uten at hun skulle være hovedperson i den nye boka. Hun dukker derfor mer indirekte opp, og er i periferien av historien denne gangen. Det som hendte med henne i #Kampklar blir starten på en holdningskampanje på skolen hennes, der hovedpersonene i #Naken også er elever. De er nye på skolen, og de har heller ikke særlig egen erfaring med netthets og uønsket bildedeling. Det er noe de vet om, men som de tror ikke vil være et problem for dem, og de er mer uforberedt enn man skulle tro når de opplever det. De er uforberedt på de følelsesmessige konsekvensene, som det ikke går an å forberede seg på.

Det tar tid å komme over den typen hendelser som skildres i både #Kampklar og #Naken, og jeg ville også få fram at selv om alle vet at denne typen hets foregår, og selv om alle vet at det er galt, så er de fleste likevel ganske handlingslammet når de selv utsettes for det. Mennesker reagerer dessuten ulikt i slike situasjoner, og jeg har også fokus på hvordan omgangskretsen til hovedpersonene takler det som skjer. 

Rossing jobber til daglig som lektor på en videregående skole i Trondheim. Hun bruker aldri egne elevers opplevelser i sine bøker, handlingen er mer en sum av mange opplevelser og erfaringer oppgjennom årene.
Foto: Eigil Rasmussen-Korsanger

Thea og Amund forteller historien fra hver sin synsvinkel. Hvorfor valgte du å ha to hovedpersoner, og hvordan har du jobbet for å skille dem fra hverandre?

Jeg liker å lese bøker som ser handlingen fra flere personers synsvinkel, så jeg hadde en klar plan om at gutten og jenta skulle ha annethvert kapittel i #Naken. Slik kunne jeg få fram hva hver av dem tenker om det som skjer, hvordan de ofte oppfatter samme situasjon ulikt, og hvilke utfordringer dette skaper. Dette gjør også boka mer spennende, synes jeg.

Da jeg skrev boka, jobbet jeg ganske systematisk med å bare skrive på den enes kapitler før jeg jobbet bare med den andres kapitler. Etterpå var det ganske mye jobb med å fylle inn manglende scener, se over tidslinja og passe på å sy sammen sånn at handlingen hele tida gikk framover. Jeg måtte også jobbe med språket, slik at Thea og Amund skulle bli ulike i måten de snakker og tenker på. 

I #Kampklar blir Anja hetset på sosiale medier, før hun overfalles av en guttegjeng. Hvilken rolle spiller sosiale medier i #Naken?

I #Naken er hetsen mindre offentlig i starten, og blir etter hvert skumlere i form av utpressing og trusler. Det blir personlig og ydmykende, og dette er til tider ganske mørkt og veldig ubehagelig. Dessverre er dette tett på virkeligheten, og inspirert av en rekke faktiske hendelser. Jeg går nok enda dypere inn på de psykiske konsekvensene i #Naken enn jeg gjorde i forrige bok. Samtidig er det viktig for meg at alt ikke skal virke håpløst, og at sosiale medier ikke er den store stygge ulven vi må holde oss unna for at alt skal bli bra. Relasjonene vi har til hverandre er alltid i fokus. Vennskap er for eksempel like viktig i denne boka som i den forrige. Det skal være mulig å komme seg videre selv om man opplever noe fælt. Det er alltid håp, og det er alltid hjelp å få.

«Det er ikke noe i #Naken som er usannsynlig. Hvis en hendelse i boka virker urealistisk, er det nok akkurat den som ligger tettest opp mot virkeligheten.»

#Naken handler minst like mye om ulike relasjoner mellom mennesker, først og fremst ungdommene selv. Fortell om hva du har ønsket å formidle her?

Det at vi ser handlingen gjennom to ulike personer gjør det lettere å vise hvor lett det er å anta hva andre tenker om noe - og så viser det seg at vi tar helt feil, eller vi mistolker eller misforstår. En person kan for eksempel virke selvsikker, men være livredd, eller virke flink til noe når hen egentlig faker. Det er ofte et misforhold mellom det vi tror vi ser og det som faktisk er virkeligheten - og dette har jeg mye fokus på i #Naken. Vi tør sjelden vise fram alle sidene av oss selv, kle oss nakne på den måten for andre, og da blir det fort trøbbel, noe både Thea og Amund oppdager. 

Både Thea og Amund har foreldre som bryr seg, og som både forstår og ikke forstår dem. Mødrene til Amund er beskyttende, mens faren til Thea er fullstendig overbeskyttende. Moren til Thea er derimot mindre til stede og lever et helt annet liv, selv om hun og datteren har et godt forhold. Hvordan har du jobbet for å skape disse foreldrekarakterene?

Jeg har jo lyst til at så mange som mulig av leserne skal kjenne seg igjen i deler av handlingen, og min erfaring er at de aller fleste ungdommer har foreldre som følger opp så godt de kan, og de er definitivt mye tettere på barna sine enn da jeg var ung. Så for å gjenspeile den virkeligheten også, så liker jeg å ha foreldre i bøkene mine som er i involverte i ungene sine, og som virkelig bryr seg. 

I #Naken ville jeg ha foreldre som kanskje bryr seg litt FOR mye, og som er så ivrige etter å følge med på det som skjer, at det blir litt komisk fordi de ikke helt henger med likevel. De er så tett på ungene sine at de blir blinde for mye av det som skjer i hverdagen, så da var det fint å hente inn en litt fraværende forelder i Theas mamma, som kan gi noen gode råd kanskje nettopp fordi hun ser ting på avstand. Men alle foreldrene til hovedpersonene er gode folk, da. Det er ikke de som skaper de største problemene (selv om Thea kanskje er litt uenig i det!)

«Jeg bruker aldri egne elevers opplevelser direkte, men handlingen i bøkene mine er summen av veldig mange erfaringer og inntrykk gjennom etter hvert ganske mange år.»

Som lærer på videregående skole er du tett på ungdommer og unge lesere. Hvor tett på virkelighetens utfordringer er det Thea og Amund opplever i #Naken? 

Altfor tett. Virkelighetens utfordringer gjennomsyrer handlingen, og det er ikke noe i #Naken som er usannsynlig. Hvis en hendelse i boka virker urealistisk, er det nok akkurat den som ligger tettest opp mot virkeligheten. 

Jeg bruker aldri egne elevers opplevelser direkte, men handlingen i bøkene mine er summen av veldig mange erfaringer og inntrykk gjennom etter hvert ganske mange år. Handlingen er også et resultat av veldig mye research, og at jeg har fulgt med på saker i media. Jeg får inspirasjonen fra virkeligheten, og så bruker jeg erfaringen min til å forme troverdige og unike personer som samtidig kan være hvem som helst, for det som skjer i bøkene mine kan faktisk skje hvem som helst. Akkurat det er litt skummelt å tenke på, for det betyr jo at man aldri kan ha full kontroll, og den usikkerheten bruker jeg i bøkene mine.

Kommer det flere bøker fra skolen til Anja, Amund og Thea?

Ja, om det går som jeg vil, kommer det en bok til - en uavhengig oppfølger - med fokus på noen av personene som dukker opp i kulissene i #Naken. Jeg må bare få tid til å skrive den først!

Nina Rossing (f. 1976) jobber til daglig som lektor på en videregående skole i Trondheim, der hun underviser i engelsk, norsk og historie. Hun debuterte med ungdomsboken #Kampklar i 2019.